傾向 最近のニュース・話題を基にした普遍的なテーマ
年度 最近のニュース・話題 普遍的なテーマ
2014年度 2020年東京オリンピック招致 big
sporting events and their effect
2015年度 SNSの影響 technology,
computer
2016年度 大学改革 university
education
2017年度 OECD加盟国先進国中日本の留学率最下位 globalization, development
aid,
2018年度 政府開発援助額17年ぶりに増加 global
corporation
対策 英検1級筆記試験エッセイとTOEFL iBT Independent Writing のトピックを使って練習
参考HP (https://www.cel-eigo.com/contents/essay/index.html)
Day 1 Homework
Write an essay answering the following three questions.
1. Should university help students prepare for finding a good job?
2. Should university help students expand their views?
3. Is university education for finding a good job or expanding one’s
views?
Hints for Points
1. メディアでの大学の取り上げられ方 e.g. 大学別就職率、周囲(親・友人等)の考え方・発言等
2. 大学本来の目的(学究の道に進まなくても必要、liberal arts導入の流れ)
3. 仕事は(選ばなければ)大卒なら困らない
→大卒の使命(社会を良くする、新しいものを作る、リーダー・良い市民になる等)
結論 仕事は広い視野を得た結果のひとつ・大学で得たものを生かした社会貢献が大切
Day 2 Homework
Write an essay answering the following two questions.
1. The number of Japanese students studying abroad has been declining
these days. What do you think are the reasons?
2. Do you think more young Japanese people should study abroad?
Hints for Points
1. 関心低下(不景気、インターネット、言葉の壁、教育不足(島国根性、近年の内向き志向、日本の大学レベル誤解)
2. 留学すべき 先進国の若者としての義務(開発援助、国際交流、平和)
グローバル化対応(日本企業の国際化、移民)
グローバルな課題(温暖化、核兵器、IT社会、格差問題等)
結論 文化的鎖国は非現実的
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